פרשת 'בא' מוקדשת לזכרו של בנימין בן דוד ז"ל

בית כנסת • 10/1/2019 כניסות

קבצים מצורפים:

פרשת -בא

שלום רב

א. בשבת הקרובה תיערך לאדם ברון חגיגת בר- מצווה בבית הכנסת שלנו. בהזדמנות

זו, נאחל לחתן הבר- מצווה, הוריו, ובני משפחתו - מזל טוב והצלחה !!!

ב. הודעה חשובה – הכנה לבר מצווה

עד היום הכנת הנערים לבר מצווה בוצעה בבת חפר או בכפר הרא"ה והדבר היה כרוך

בתיאומים שונים, בזבוז זמן יקר, נסיעות וכו'.

לכן, ועל מנת לפשט את תהליך הכשרת ברי מצווה לעליה לתורה ולשאר המצוות, אנו

ממליצים לכם לפנות לחברנו, דוד לחיאני, אשר הביע רצון לסייע ולהכין את הנערים

לבר המצווה, ולהנחותם ביום המיוחד והמרגש הזה , עד וכולל העלייה לתורה בבית

הכנסת שלנו. דוד לחיאני – 2708758 052.

השבוע התבשרנו על פטירתו של איש הציבור בעמק חפר, בנימין בן דוד ז"ל, הנמנה על

דור המייסדים והפעילים של מושב אחיטוב ואביה היקר של מירה רותם.

תמצית פרשת 'בא' מוקדשת לזכרו, תנצב"ה !

פרשת 'בא' – יציאת מצרים, צעד ראשון לגאולה.

אלי נבון

פָּרָשַׁת בֹּא היא פרשת השבוע השלישית בספר שמות ונפתחת בציווי האלוהי למשה ככתוב:"...בֹּ֖א אֶל-פַּרְעֹ֑ה כִּֽי-אֲנִ֞י הִכְבַּ֤דְתִּי אֶת-לִבּוֹ֙...".

ומכאן מסתבר שלמרות שבע המכות שהוטלו על מצרים, פרעה עדיין מתעקש שלא לשחרר את בני ישראל, או אז מוטלות על מצרים שלושת המכות האחרונות, ארבה, חושך והמכה הקשה מכל, מכת בכורות שבעקבותיה פרעה קורא למשה ולאהרון ואומר: "..ק֤וּמוּ צְּאוּ֙ מִתּ֣וֹךְ עַמִּ֔י.."

מעיון מעמיק בפרשה עולה הרושם שבכל תשע המכות לא נדרשה שום פעולה או היערכות מיוחדת מצד בני ישראל לקראתה. אך לקראת המכה האחרונה נדרשת התארגנות והערכות מוקדמת אשר באה לידי ביטוי ברכישת שה (קרבן הפסח), שחיטתו בין הערביים בי"ד ניסן, בסימון משקופי הבתים בדם הקורבן ובאכילת בשר הקרבן יחד עם מצה ומרור ובחיפזון רב ככתוב: "וְכָ֘כָה֘ תֹּֽאכְל֣וּ אֹתוֹ֒ מָתְנֵיכֶ֣ם חֲגֻרִ֔ים נַֽעֲלֵיכֶם֙ בְּרַגְלֵיכֶ֔ם וּמַקֶּלְכֶ֖ם בְּיֶדְכֶ֑ם וַֽאֲכַלְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ בְּחִפָּז֔וֹן פֶּ֥סַח ה֖וּא לַיהוָֹֽה".

מה הסיבה לציון חודש ניסן כחודש ראשון בלוח השנה ולפירוט ההכנות הנדרשות לקראת מכת הבכורות ולאכילת קרבן הפסח בחיפזון כה רב?

לדעתי, להיערכות (הנפשית והמעשית) המוקדמת הזאת הייתה תכלית אחת והיא – לממש את יציאת מצרים "כאיש אחד", באופן מיידי, באמונה שלמה וללא חשש או התלבטות.

ולכן יציאת מצרים מהווה מיתוס מעצב בתולדות עם ישראל, בהלכה, בתרבות, באמנות ובהשקפה היהודית מאז ועד עצם היום הזה.

אחד העם במאמרו הידוע "משה", היטיב לתאר את מהותה של יציאת מצרים באמרו "שהגיבור האמתי של ההיסטוריה איננו האורגינל המוחשי קצר המועד, אלא המיתוס הרוחני שמלווה את האומה, ומהווה לה מקור השראה וחזון."

שבת שלום לעם ישראל ולגן יאשיה !